«»گردشگری نقرهای» بازاری پویا و در حال رشد در صنعت گردشگری است که بر نیازهای سفر سالمندان، یعنی افراد بالای ۶۰ سال، تمرکز دارد. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰، حدودیک سوم از جمعیت دنیا در این گروه سنی قرار گیرند.
«گردشگری نقرهای» بهطور فزایندهای برای صنعت گردشگری و اقتصاد اهمیت مییابد.
ایران با برخورداری از زیباییهای طبیعی، تاریخ غنی و مهماننوازی مردم خود، این پتانسیل را دارد که در این بخش به یکی از پیشگامان تبدیل شود
گردشگری نقره ای چیست ؟؟
«گردشگری نقرهای» با مفهوم «اقتصاد طول عمر» (Longevity Economy) مرتبط است، که به فرصتها و چالشهای ناشی از پیر شدن جمعیت اشاره دارد. بر اساس مطالعهای که با عنوان «نقش اقتصاد طول عمر در بخش گردشگری انجام شده است، گردشگران سالمند معمولاً از زمان آزاد فراوان، درآمدی پایدار و تمایل قوی برای کشف مقاصد جدید برخوردارند. این گروه به دنبال تجربههایی مانند گردشگری سلامت (اسپا) و گردشگری فرهنگی هستند. بهویژه، این مسافران ترجیح میدهند به مقاصد کمجمعیتتر سفر کنند و بر فعالیتهایی تمرکز دارند که موجب بهبود سلامت و کیفیت زندگی میشوند
بهبود سلامت و کیفیت زندگی
این نوع گردشگری به سالمندان کمک میکند سلامت خود را حفظ کرده و کیفیت زندگیشان را ارتقا دهند. در نتیجه، آنان برای مدت طولانیتری فعال باقی میمانند و میتوانند در فعالیتهای کاری یا اجتماعی، مانند سفرهای تفریحی، مشارکت کنند.
به عنوان یک اثر جانبی مثبت، این امر میتواند فشار را از روی نظامهای ملی سلامت کاهش دهد
تحرک اقتصادی
گردشگری نقرهای به سالمندان امکان میدهد پساندازهای خود را خرج کنند و از این طریق به تقویت اقتصاد کمک نمایند. این پول به بازار بازمیگردد و بخشهای مختلف مرتبط با گردشگری را منتفع میکند. همچنین، هنگامی که سالمندان به خارج از کشور سفر میکنند، انتقال مالی بین کشورها رخ میدهد که میتواند به نفع برخی اقتصادها تمام شود.
